Välkommen till Hälsolots!

Hälsolots vill inspirera till ett liv med god hälsa. Våra aktiviteter arrangeras i samarbete med stadsdelarna Centrum och Majorna-Linné och är alltid kostnadsfria och öppna för alla från 18 år. På webbsidan finner du våra aktiviteter men även våra samverkansparters. Du hittar även kontaktuppgifter till verksamheter som på olika sätt arbetar med hälsa nära dig samt en mängd hälsolänkar med information om hälsa och välmående.

Hälsolots vårprogram 2019

Tips på sommaraktiviteter!

Även om en hel del av Hälsolots aktiviteter är avslutade för terminen är det viktigt att fortsätta röra på sig i vår/sommar. Här kommer därför några tips på aktiviteter som sker på olika platser runt om i staden! 

Tips på sommaraktiviteter!

Prat & Promenad - Gränser

Terminens sista Prat & Promenad kommer handla om Gränser och gränssättning bland små barn. Välkommen till Trädgårdsföreningen den 23 maj kl. 10.30. Drop in och kostnadsfritt! Välkommen!

Prat & Promenad - Gränser

Gymvisning utomhus

Vill du prova på att gymträna utomhus? Gyminstruktör från Idrotts-och föreningsförvaltningen finns på plats och visar på enkel, rolig och säker träning utomhus. Kostnadsfritt och utan anmälan!

Gymvisningar våren 2019

Övningar till barnvagnspromenader

Terminens barnvagnspromenader i Slottsskogen är nu avslutade för särsongen, som inspiration hittar du nedan förslag på övningar du kan fortsätta att göra under dina barnvagspromenader.

Övningar till barnvagnspromenaderna

Stärk din hälsa

Vill du komma igång med träning, bli mindre stillasittande, sluta röka eller förändra dina mat- eller alkoholvanor?  Via Hälsocoach online kan du boka din egen hälsocoach kostnadsfritt, som du träffar via videomöte, på telefon eller surfplatta. Du behöver inte vara listad på Närhälsan för att ta del av denna resurs. Läs mer via länken nedan.

Hälsocoach online

Snart dags för EU-val!

Söndagen den 26 maj är det val till Europaparlamentet, EU-val, i Sverige. Då kan du vara med och bestämma vilka som ska representera Sverige i Europaparlamentet de kommande fem åren. Via länken nedan kan du få svar på hur det går till att rösta, var någonstans du kan förtidsrösta och vart du kan få hjälp med att rösta. Har du rösträtt får du ett röstkort hem i brevlådan ungefär tre veckor innan valet. Ta vara på det - och använd din röst!

EU-val 26 maj 2019

AntiStress på 10 språk!

AntiStress består av en 15-minuters guidning i medveten andning på hela tio språk, varav fem är de mest tolkade språken i primärvården. Detta är en av flera stora satsningar som pågår på nationell nivå för att stärka kvinnors hälsa och utveckla vårdinsatser riktade specifikt till kvinnor, då kvinnor tenderar att vara lägre prioriterade inom hälso- och sjukvården.

Testa AntiStress här!

Öppna världen för ditt barn!

Forskning visar att daglig läsning påverkar barnets verbala förmåga, skolmognad och skolresultat. Sagostunder ökar barnets ordförråd, läsförståelse och förmåga att uttrycka sig. Sagan skapar tankar och funderingar att prata om tillsammans. En tidig utveckling av språket ger alltså människor mer inflytande över sina liv. Det är dessutom både mysigt och enkelt.

Läs högt! - Kulturrådets app för småbarnsföräldrar

Staden där vi läser för våra barn

Skogsbad i Botaniska!

Följ med på långsam promenad genom Botaniska trädgården och lär dig mer om vad Skogsbad är och vilken effekt det kan ha på hälsan. Promenaderna är kostnadsfri och kräver ingen anmälan. Välkommen!

Mer om Skogsbad i Botaniska

Hitta ut i Slottsskogen!

Vill du promenera tillsammans med andra i kuperad terräng eller vill prova på en ny motionsform? Följ med Hälsolots på två promenader i höst och lär dig mer om hur Hittut-kartorna fungerar!

Mer om Hitta ut i Slottsskogen
Sovande man 270x270

Sömntips

Vår sömn är ett av våra grundläggande behov. Det är under sömnen som kroppen laddar sina batterier och försöker bearbeta vardagens alla intryck. När vi sover händer det en massa saker inom dig som ger kroppen nya krafter. Via länken nedan kan du få tips och råd om hur du kan skapa förutsättningar för en god sömn. 

Tips för en god sömn

Vardagstips för en mer hälsosam kost!

Egentligen vet de flesta rätt väl vad de bör äta. Det är ingen nyhet att kroppen mår bra av grönsaker och mindre bra av socker. Att äta grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Här får du några enkla råd och vardagstips som gör det enklare att lyckas med matvanor som är hållbara för både din hälsa och miljön!

Kostråd för hälsan och miljön!

Boktips existentiell hälsa

I länken nedan hittar du boktips som från bibliotekarierna på Stadsbiblioteket har satt ihop för dig som vill läsa mer på temat existentiell hälsa. 

Boktips existentiell hälsa.pdf

Hälsolänkar

Platser som arbetar med hälsa:

Följ oss på Instagram